En garanti er noe som oftest produsenten gir og er som regel gyldig uansett hvor i verden man kjøper produktet. Norge har et av de strengeste og mest omfattende lovverk rundt salg til forbruker. Ved privatkjøp i Norge har du uavhengig av garantier som er gitt av produsent, forbrukerkjøpsloven som gir deg gode rettigheter dersom det oppstår en feil på produktet. Dersom en garanti er gitt av en forhandler eller importør i Norge, er dette alltid i tillegg til rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven.
Når lovverket er så omfattende, påløper det også en del plikter og formkrav som begge parter må forholde seg til. Lover som omhandler forbrukerkjøp er blant annet Forbrukerkjøpsloven,Angrerettloven og Markedsføringsloven. Se www.lovdata.no for utfyllende lovtekster.
SPESIELLE VILKÅR VED BRUKTKJØP OG KJØP FRA KONKURSBO
Brukte varer og varer fra konkursbo selges i utgangspunktet “as is”, med de begrensninger dette medfører. Naturligvis skal en vare virke og være beskrevet riktig når handelen finner sted, med mindre noe annet er angitt i annonsen, men utover dette kan vi som regel ikke tilby noe fremtidig garanti. Dersom produsent tilbyr egen garanti, kan man naturligvis gå direkte på denne, men dette kan vi dessverre ikke håndtere gjennom vårt system. Dersom man på en brukt gjenstand finner avvik fra forventet tilstand, må reklamasjon skje umiddelbart etter mottak. Mangler kan ikke gjøres gjeldende i ettertid. Vi oppfordrer derfor til å sjekke/kontrollere kjøpt gjenstand så snart som mulig etter at handel har funnet sted, slik at eventuelt reklamasjon kan avklares så hurtig som mulig. Faktisk belastet frakt, tur eller retur, vil i utgangspunktet ikke bli refundert ved eventuell reklamasjon, med mindre uaktsomhet fra vår sin side kan påvises, eller man enes om annet. Normalt er det ingen angrefrist hos oss, med mindre dette er avtalt på forhånd. Alle kjøpere oppfordres til å besiktige vare før handel skjer. Dersom dette ikke er hensiktsmessig, kan vi sende vare, men dette utløser ingen angrerett, med mindre vare har vesentlig avvik i forhold til oppgitte opplysninger. Dette gjelder også dersom privatperson ønsker å handle hos oss.
Dersom man før kjøpet har særskilt avtalt andre betingelser, f.eks. åpent kjøp i en periode, angrefrist eller liknende gjelder naturligvis dette, vennligst påse at slike spesialavtaler blir påført ordre/faktura, så slipper vi diskusjoner i etterkant. Kjøper oppfordres uansett til å undersøke/besiktige varen før handel skjer, da man har begrenset reklamasjonsrett i etterkant.
Generelle garanti og reklamasjonsvilkår
Privatpersoner: I Norge har du som privatperson veldig gode rettigheter dersom du har et produkt som slutter å fungere. Du har alltid minst 2 års reklamasjonstid på de nye varene vi selger på Cupo, enkelte nye varer selges også uten noen form for garanti det vil i så fall stå i beskrivelsen. Brukte vare og B-varer garanteres at de fungerer slik som de er beskrevet utover dette så er det ingen garanti! Dersom beskrivelsen ikke er riktig og varen har mangler, får du pengene tilbake. En del av produktene vi selger som er forventet å ha en levetid på lenger enn 2 år, er det 5 års reklamasjonstid, men det gjelder ikke brukte gjenstander. Eksempler på produkter som faller inn under 5 års regelen er: TV, datamaskiner og hjemmekinoanlegg. Det er også mye annen informasjon i forbrukerkjøpsloven, og dersom du er usikker på om du har et produkt som dekkes av reklamasjonsretten kan du enkelt ta kontakt med oss på “Kontakt Oss” knappen øverst til høyre på hjemmesiden vår eller ringe vårt kundesenter.
Bedriftskunder: Alle våre produkter selges med de vilkår vi har fra importør eller leverandør. Som regel er dette ett eller to år. Ta kontakt med oss før kjøp for nøyaktig informasjon på hvert produkt. Ofte har vi ikke selv noen garanti på de produktene som vi selger, men vi strekker oss langt for at alle skal være fornøyde!
Produsentgaranti: På noen av våre produkter, har produsent gitt bedre garantivilkår enn det reklamasjonsretten gir deg. Dersom du kjøper et produkt, som ikke lenger er dekket av reklamasjonsretten men som faller inn under garantivilkår som er gitt av produsent, tar du direkte kontakt med produsenten for å benytte deg av denne garantien. Du kan ta kontakt med oss først, da vi i noen tilfeller har direkte avtale med produsenten slik at vi kan reparere eller bytte produktet for deg.
Vi vil også gjøre oppmerksom om at det kreves at man reklamerer innen rimelig tid fra man oppdager feil på produktet. Ta derfor kontakt så snart du har mulighet slik at vi også kan utbedre feilen så raskt som mulig.
Hvordan søke retur?
Dersom ditt produkt har sluttet å fungere, så ber vi deg først om å undersøke vår oversikt over produsenter og leverandører som ønsker å reparere eller erstatte produktet direkte av deg som sluttbruker. Ved å ta kontakt direkte med produsent eller reparatør vil din returbehandling gå vesentlig raskere da Cupo ikke behøver å være et forsinkende mellomledd.
Om produktet ikke skal repareres hos produsent eller importør så vil Cupo hjelpe deg med reparasjon eller bytte av ditt produkt. Du sender slike behov til salg@cupo.no
Hvordan skal produktet returneres?
Dersom du ikke får beskjed om annet når din retur er godkjent, ønsker vi at du sender produktet komplett. Dersom du skal sende produktet med posten er det ditt ansvar for at produktet blir pakket forsvarlig. Antistatisk pose må brukes ved retur av elektroniske komponenter (minnebrikker, skjermkort, hovedkort og andre elektroniske kretskort).
Hva skjer med produktet hos Cupo?
Etter at produktet har kommet frem til oss, vil en tekniker hos oss undersøke feilen på produktet. Cupo vil deretter løse saken i denne rekkefølgen:
1) Reparasjon
2) Prisavslag – Dersom feilen er uvesentlig og reparasjonskostnadene for utbedring er høy.
3) Omlevering – Om reparasjonskostnadene for oss er såpass høye at det vil lønne seg å levere et tilsvarende eller bedre produkt.
4) Heving – Om reparasjon ikke kan utføres og det ikke finnes et produkt å erstatte med, er siste mulighet å heve kjøpet.
Kostnader dersom produktet ikke dekkes av reklamasjonen?
Dersom produktet sendes inn til oss, og det viser seg at produktet ikke har en reklamasjons feil eller mangel, så vil produktet sendes i retur og vi vil ta betalt for arbeidet med å feilsøke på ditt produkt. I tillegg av fraktkostnader tur/retur. Eksempler på feil som ikke vil få godkjent reklamasjon: Fuktskader, overspenning, slag eller støt, manglende vedlikehold eller feil bruk av produktet.
Cupo sine servicepriser er for tiden kr 1000,- eks mva per arbeidstime. Cupo vil aldri fakturere mer enn en arbeidstime uten å ta kontakt med deg og avtale eventuell videre feilsøking.
Informasjon om data lagret på produkter som sendes Cupo
Cupo tar ikke ansvar for data som eventuelt ligger lagret på produktene, ta derfor sikkerhetskopi av dine data om dette er mulig. Ta kontakt med oss dersom det er livsviktige dokumenter på produktet, så vil vi gi deg informasjon om mulige løsninger.